- For English please scroll down -
Δεν έχει σημασία πόσο έξυπνος είσαι, ή πόσο λαμπρό μυαλό έχεις ή πόσο επαναστατικό επιχειρηματικό πλάνο μπορεί να διαθέτεις, κάθε επιχειρηματίας χρειάζεται έναν καλό "μέντορα". Κάποιος, κάπου, έχει ήδη περάσει αυτά που βιώνεις εσύ αυτήν τη στιγμή και έχει επιστρέψει με πολύτιμες γνώσεις.
Στην ουσία, η διαφορά ανάμεσα σε έναν εκκολαπτόμενο επιχειρηματία που απλά δείχνει πολλά υποσχόμενος και σε έναν ο οποίος ήδη απολαμβάνει κάποια επιτυχία, συχνά βρίσκεται στην καθοδήγηση. Η καλή συμβουλή μπορεί να είναι εξίσου ζωτικής σημασίας με τη χρηματοδότηση στα πρώτα βήματα μιας επιχείρησης.
Η ανάγκη για ένα μέντορα είναι προφανής, παρόλα αυτά η αναζήτηση για έναν μπορεί ναι είναι δύσκολη και αποθαρρυντική. Πώς βρίσκουμε λοιπόν το σωστό πρόσωπο;
Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί δρόμοι, ορισμένους από τους οποίους έχουμε αναλύσει σε προηγούμενες αναρτήσεις. Συνήθως, χρειάζεται να κάνουμε κάποια έρευνα. Δοκιμάστε να παρακολουθήσετε διάφορες εκδηλώσεις της βιομηχανίας όπως γεύματα, σεμινάρια, ομιλίες και συνέδρια. Γίνετε μέλη σε κοινωνικές ομάδες -- το τοπικό σας εμπορικό επιμελητήριο είναι ένα καλό μέρος για να ξεκινήσετε. Τα εμπορικά επιμελητήρια συχνά φιλοξενούν εκδηλώσεις δικτύωσης και συναντήσεις που φέρνουν μαζί νέους και επιτυχημένους επιχειρηματίες. Μιλήστε με ανθρώπους, ακούστε τις ιστορίες τους και επιδιώξτε επιπλέον συναντήσεις με αυτούς οι οποίοι μπορούν να σας διδάξουν.
Ένα ακόμα καλό μέρος για να βρείτε το όνομα κάποιου πιθανού μέντορα είναι online. Αναζητήστε ειδικές εκδηλώσεις και σελίδες σχετικά με τον κλάδο -- ή μια βιομηχανία - στο Facebook, κάντε εγγραφή σε χρήσιμα newsletter (ενημερωτικά δελτία), ακολουθήστε ενδιαφέροντα ή σχετικά άτομα από την περιοχή σας στο Twitter και το LinkedIn, και έπειτα ελάτε σε επαφή και κάντε τις ερωτήσεις σας -- όπως ακριβώς μπορείτε και με εμάς.
Βεβαιωθείτε πως έχετε διαλέξει κάποιον με εμπειρία και διασυνδέσεις μέσα από την περιοχή σας αλλά και σύμφωνα με το επιχειρηματικό σας επίπεδο. Αν είστε για παράδειγμα ένας εκκολαπτόμενος επιχειρηματίας στον τομέα, ας πούμε, της οικοδομικής βιομηχανίας στον κλάδο των επισκευών του σπιτιού, μην σπαταλάτε τον χρόνο σας προσπαθώντας να προσεγγίσετε ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μίας πολυεθνικής εταιρίας στον τομέα της μηχανικής. Συγκεντρωθείτε στο να βρείτε κάποιον που έχει ξεκινήσει μια επιχείρηση παρόμοια με τη δική σας, και που αντιλαμβάνεται τις δοκιμασίες και τις ταλαιπωρίες του να δημιουργήσεις μια επιχείρηση σε αυτον τον τομέα.
Λάβετε υπ'όψιν πως ένας σύμβουλος που προσφέρει τον χρόνο του σε αντάλλαγμα με μια αποζημίωση δεν είναι το ίδιο με έναν μέντορα. Ενώ αυτού του είδους οι σύμβουλοι μπορεί να είναι πολύ χρήσιμοι, ένας αληθινός μέντορας είναι αποτελεσματικός εν μέρει επειδή ενδιαφέρεται πραγματικά να βοηθήσει τους άλλους να πετύχουν.
Αν δεν έχετε κάποιον στο μυαλό σας που να καλύπτει τις προδιαγραφές, κάντε μια λίστα των επιτυχημένων ανθρώπων στη δική σας κοινωνία. Υπάρχει κάποιος ή ίσως κάποια μέσα στη λίστα την οποία σέβεστε και θαυμάζετε; Καλέστε την για ένα γεύμα, για καφέ ή ακόμα και για μισή ώρα από το χρόνο της ώστε να συζητήσετε.
Όταν αποφασίσετε να προσεγγίσετε κάποιον, βεβαιωθείτε ότι δεν έχετε πάει στα τυφλά - να γνωρίζετε τι θέλετε να ρωτήσετε. Εξηγήστε τι σας ενθουσιάζει στην υπηρεσία ή το προϊόν σας, να είστε ειλικρινής για τις φοβίες σας και ζητήστε σχολιασμό (feedback).
Είναι σπανιότατα καλή ιδέα να κάνετε ενα σκληρό και επίσημο αίτημα για καθοδήγηση εκ των προτέρων, οπως: "Θα γίνετε ο μέντορας μου;". Τέτοιου είδους σχέσεις ανθίζουν από μόνες τους. Μια σχέση μέντορα-μαθητή χρειάζεται χρόνο να αναπτυχθεί, οπότε ξεκινήστε με απλές ερωτήσεις για ένα έργο ή πρόβλημα και προχωρήστε από εκεί.
Μόλις εντοπίσετε έναν καλό μέντορα, αυτός, θα λειτουργήσει ως παράδειγμα, ως αντηχείο και, τελικά, ως φίλος. όταν γίνεται σωστά, η καθοδήγηση επιβραβέυει και τους δυο σας. Είναι σημαντικό να γαλουχίσετε τη σχέση, οπότε βρείτε διασκεδαστικούς τρόπους να συναντιέστε συχνά, ακόμα και χωρίς την επιχειρηματική σας ατζέντα.
Η καθοδήγηση (mentoring) είχε βαθιά επίδραση στη ζωή μου και στην επιτυχία της Virgin που αισθάνομαι ότι είναι υψίστης σημασίας για το ταξίδι οποιουδήποτε νέου πολλά υποσχόμενου επιχειρηματία. Όπως έχω γράψει και παλαιότερα, αποδίδω μεγάλο μέρος της επιτυχίας της Virgin Atlantic στη σχέση μου με το μέντορά μου, κ.Freddie Laker, ιδρυτή της Laker Airways. Δε θα βρισκόμουν πουθενά στην αεροπορική βιομηχανία χωρίς την επίγεια σοφία του Freddie. Αυτός ήταν στην πραγματικότητα εκείνος που μου είπε να κάνω τον εαυτό μου το πρόσωπο της εταιρίας - μια συμβουλή που έχει επηρεάσει ολόκληρη την προσέγγιση μου για τις επιχειρήσεις.
με τον Mέντορά του Sir Freddie Laker |
Αν είστε σε θέση να μοιραστείτε τις ικανότητες που έχετε αποκτήσει, θα πρέπει να το επιστρέψετε με το να γίνετε ο ίδιος μέντορας. Το να βρεις την επιτυχία είναι σκληρή δουλειά και οι επιχειρηματίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν μια μικρή βοήθεια κατά τη διαδρομή.
Όπως είπε κάποτε και ο Αμερικανός επιχειρηματίας Zig Ziglar: "Πολλοί άνθρωποι έχουν προχωρήσει περισσότερο από όσο νόμιζαν ότι μπορούσαν, επειδή κάποιος άλλος σκέφτηκε ότι μπορούν". Γι' αυτό βγές εκεί έξω και βρες το σωστό μέντορα που θα σε βοηθήσει στο δρόμο σου προς την επιτυχία.
Πηγή:entrepreneur.com
No matter how smart you are, or how brilliant or disruptive your business concept might be, every entrepreneur needs a good mentor. Someone, somewhere, has already been through what you are experiencing right now, and he has come out the other side armed with invaluable insights.
In fact, the difference between a budding entrepreneur who merely shows promise and one who is already enjoying some success often comes down to mentoring. Good advice can be just as crucial as funding in the early stages of an enterprise.
The need for a mentor is obvious, yet seeking one out can be quite difficult and daunting. How do you find the right person?
There are many different routes, some which I have described in previous columns. Often, you have to do some research. Try going to industry events like lunches, seminars, talks and conferences. Join community groups -- your local chamber of commerce is a great place to start. Chambers of commerce often host networking events and meetings that bring beginning entrepreneurs and successful businesspeople together. Talk to people, listen to their stories and pursue further meetings with those whom you can learn from.
Another great place to find a potential mentor’s name is online. Look for sector-- or industry-specific events and groups on Facebook; subscribe to useful newsletters; follow interesting or relevant individuals from your region on Twitter or LinkedIn; then get in touch and ask questions -- just like you can with me.
Be sure that you choose someone who has experience and connections within your area and level of business. If you’re a budding entrepreneur in, say, the building and home repair industry, you shouldn’t waste your time trying to court a senior executive at a multinational engineering company. Focus on finding someone who has started a venture that’s similar to yours, and who understands the trials and tribulations of building a business in that area.
Keep in mind that an adviser who offers his time in return for compensation is not the same thing as a mentor. While advisers and consultants can be very helpful, true mentors are effective partly because they are only interested in helping others succeed.
If you don’t yet have someone in mind who might fit the bill, make a list of successful people in your community. Is there someone on that list whom you admire and respect? Ask her to lunch, to coffee, or simply ask for 30 minutes of her time to chat.
When you do decide to approach someone, make sure that you don’t go in blind - know what you want to ask. Explain what excites you about your service or product, be honest about your fears, and ask for feedback.
It is rarely a good idea to make a hard and formal request for mentoring upfront, like “Will you be my mentor?” Such relationships blossom on their own. A mentor-mentee relationship takes time to grow, so start by asking for simple advice on one project or problem, and move on from there.
When you do locate a good mentor, he will serve as an example, a sounding board and, ultimately, a friend. Done well, mentorship is rewarding for both of you. It’s important to nurture the relationship, so find fun ways to meet regularly, even without a business agenda.
Mentoring has had such a profound impact on my life and Virgin’s success that I feel it’s paramount to any promising businessperson’s journey. As I have written before, I attribute much of the success of Virgin Atlantic to my relationship with my own mentor, Sir Freddie Laker, the founder of Laker Airways. I wouldn’t have gotten anywhere in the airline industry without Freddie’s down-to-earth wisdom. He was actually the one who told me to make myself the face of the company - a piece of advice that has influenced my entire approach to business.
As the American businessman Zig Ziglar once said: “A lot of people have gone further than they thought they could because someone else thought they could.” So get out there and find the right mentor to help you along the path to success.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου